Koutek filosofie
Mnoho vlastností existuje jen v interioru lidského subjektu. Tak třeba vlastnost, stav plukovník existuje jen v intrajektech těch lidí, kteří ji poznají. Vnějškem se plukovník přenáší tak zakódovaný, že jen někteří lidé ho poznají — poznatkem ve svém interioru.
Má ontologie sestává z prostorných stálostí a časových změn. Stálost nemá rozměr času a změna nemá rozměr prostoru. Tak plukovník je druh času.
Vědění plukovníka je stránka času, jehož stránkou je i změna lidského substrátu.
Vlastnost švec existuje tam venku tím, že švec šije boty. Ale vlastnosti ševcovský mistr, tovaryš, učedník existují jen v intrajektech lidí. Dobrý švec a špatný švec se dějí tam venku vztahem k botám, které ušili.
Ta ontologie trhá svou nativní logikou — a tím, jak ji člověk vyslovuje — věci tam venku. Voda víří — vidím jedno — a říct musím dvě — O stálosti změna. O vodě, že víří.
Děj víru je jakoby imateriální, prostor mu musí dát voda.
Člověku se udála strašná chyba — ze stálosti abstrahoval hmotu a ze změny abstrahoval ducha. Ale tam venku nic takového neexistuje.
Člověk včas nepoznal, nereflektoval svou nativní bipolární logiku, a tak se stalo, že filosofi fantazírují o stálostech bez změny tam venku (matérie) a změnách bez stálosti tam venku (forma).
Filosofi bájí o bytostech čiře duchových, o Platónových idejích, o andělech, o nesmrtelné lidské duši, o res cogitans, … Ty věci existují — nechtěně — jen v interiorech lidí. Nechtěně jsou to jen herní věci.
Hrou je v mé řeči jen hra na něco jiného — na boj, na honěnou, na schovávanou, … Na Boha tam venku.
Existuje filosof tam venku? Tuším, že neexistuje — dějí se jen vztahy filosof od člověka k člověku, které venkem, interjektem, procházejí kódované, neskutečné. Tam venku se děje tramvaják svým vztahem k jedoucí tramvaji.
Posvátný háj, bůh Slunce se dějí jen v lidských intrajektech.
Nábožní lidé musejí věřit, že Jahve, Bůh otec a Alláh existují tam venku, že to nejsou mátohy jejich intrajektů. Všichni věří, že bůh musí být jeden. Přitom ti tři bozi se navzájem tak liší, že nejdou sloučit a neexistuje sudidlo, které by přisoudilo existenci v extrajektu jednomu z nich.
Někteří židé, křesťané a muslimové se manifestačně modlí spolu — tím všichni své víry v jednoho boha tam venku karikují, zesměšňují, ničí.
O kterých božských věcech se věřící v různé bohy mohou spolu bavit?
Má noetika říká, že člověk může poznat jen to, co existuje tam venku, co odporuje lidské chybě v poznání. To, co se děje jen v lidském interioru, je věc víry a člověk v tom prakticky nemůže chybovat — proto mohou filosofické a náboženské sváry trvat věčně. Nic tam venku jim neodporuje.
Co říká člověku to, že vedle sebe žijí ateisté a teisté, a nic tam venku ani jedné straně sváru neodporuje? Všechny sváry ve věcech božských pramení ve chtěních lidí.
Jestli se nějaký člověk rozhoduje, jestli Bůh tam venku existuje, nebo neexistuje, tak o něm neví nic. “Religious knowledge” je contradictio in adiecto, protože objekty a obsahy víry existují jen v interiorech.
Vztah plukovníka se děje od člověka k člověku — a tím netrvá tam venku.
Situace světa s nábožnými lidmi je zoufalá, dokud se všichni nedohodnou na jednom bohu. Nábožensky věřící chybují v tom, že věci své víry promítají tam ven, jako by o nich věděli. Vědí o nich?
Nábožný člověk může fantazírovat, mýtizovat, že vidí bezprostorného boha tam venku svým duchovým okem (raciem). Že bezprostorný anděl putuje. Bloud platonik mu přikývne.
Co vím o sobě? Dívám se na své já, jako by existovalo tam venku — vidím jakoby zrcadlový obraz, který se stejně děje v interioru. Já toho obrazu, to zobrazující, se neděje.
Obsahy lidského intrajektu jsou stránka pohybu jeho součástek, proto to nemohou být stálosti. Musejí to být časy.
Čím bojovat proti nábožným lidem? Jen tím, čím oni bojují proti ateistům. A jestli obracejí na svou víru jen řečmi bez užití moci, nechat je být, neodporovat jim. Vyhnout se jim. Jestli bojují zbraněmi, zničit je těmi samými zbraněmi.
Co to je soudobá „náboženská svoboda?“ Negace, znemožnění všech náboženství, která se té „svobodě“ podvolí. Výsměch těch, kteří tu svobodu dávají, těm, kteří ji berou.
Nábožensky věřící musejí bojovat za svou víru, nebo ji proměnit v laškovnou ekumenickou hru na víru. Tertium non datur.
Turkmenští bašibozuci, když tančili kolem mrtvoly sestřeleného ruského bombarďáka, pořvávali stále dokola hrubými hlasy, „Allahu akbar!“
Nelíbí se mi, když se Evropa troštuje proti islámu z pozice křesťanských kořenů. To je středověká náboženská válka.
Je možné prožít tři vztahy k této krátké řeči — opakovat mé svědectví svým poznatkem, nebo odmítnout to svědectví jiným svým poznatkem. Přesvědčit sebe, že text je soukromé mínění, které mohu pominout ničím. Pochybovat o obsahu.
Michal Kuklík
O vábivé Veronice
Krátce o krásách civilizace a divošství. Proroctví neučeného starce. O lákavých kráskách. O divé zvěři. Text obsahuje jen otlemené ideje.
Michal Kuklík
Bolševická morálka
Stalo se to před více lety, ale zlé skutky nesmějí být zapomenuty. Tím spíš, když nebyly odčiněny — ač lehko mohly být.
Michal Kuklík
Motiv války
To nejprostší a nejobecnější, co se dá říct o vzniku válek. Úvaha v podobě stavebnice z kostek, dětské říkánky.
Michal Kuklík
K něcismu honorárního imáma
Obětoval jsem 16 korun, které stejně nemám komu protelefónovat, abych si mohl přečíst nejnovější kousek propagandy něcisty Tomáše Halíka.
Michal Kuklík
i'm lovin' it
Jak chudý stařec jednou okusil burgra z McDonald's. Odpudivý prožitek. Kdo by takovou nicotnost čet.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
Irák schválil nový zákon proti homosexualitě, hrozí za ni až 15 let vězení
Irácký parlament v sobotu schválil nový zákon zaměřený proti vztahům lidí stejného pohlaví. Nově...
Počasí v Česku opět ovlivní saharský prach. Vytvoří oblačnost, sníží teploty
Počasí v Česku v neděli opět ovlivní saharský prach. Vytvoří oblačnost, se kterou nepočítaly...
Co v EU prosadili čeští europoslanci? Nabíječky i Erasmus, připomínají se
Premium V Bruselu a Štrasburku proběhlo v týdnu velké loučení. Ve stávajícím složení se totiž europoslanci...
Děti na Haiti cestou do školy překračují mrtvoly. Misie z USA líčí praktiky gangů
Premium Od spolupracovnice MF DNES v USA Co mi vyprávěli po telefonu známí z Haiti, k nimž tam jezdím: školy a obchody se řídí podle toho,...
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...
- Počet článků 140
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 946x
Profil č. 2 pro besedníky, které profil č. 1 nesnesitelně dráždí: Jsem těšce pracující popelář, vdovec, milovník psů a praktikující katolík. Jsem pohodář veselé družné povahy. Rád si přečtu dobrou knihu. Píšu o všem, co mně zajímá. Vyznávam zdraví rozum.